Czym Jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie - SEO (ang. search engine optimization), tak zwana optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych to szereg czynności wewnętrznych (ang. on-page) i zewnętrznych (ang. off-page) mających na celu poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych.

Gdzie można Pozycjonować?

Czynności SEO można wykonywać dla każdej wyszukiwarki internetowej. Google to wyszukiwarka najbardziej popularna w Polsce. 97 procent internautów w naszym kraju korzysta właśnie z tej wyszukiwarki.

Jak wyglądają wyniki wyszukiwania Google

Dla każdego zapytania, po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce wyświetlają się wyniki. Możemy wpisać dowolne słowo otrzymując listę wyników dostosowaną do danego zapytania. Istnieją różne prezentację i formy wyświetlania wyników wyszukiwania. Możemy je podzielić następująco:

Zapytania lokalne
Zapytania globalne
Zapytania produktowe
Zapytania brandowe
Zapytania pytające (konkretne pytanie)
Zapytania uruchamiające odpowiednie narzędzie np. (kalkulator, pogoda, kino)
Zapytania live np. (wynik meczy)

Możliwości jest bardzo wiele, lista przedstawia tylko kilka przykładów. Poniżej skupimy się na najbardziej wartościowych prezentacjach wyników.

Widok pierwszy najbardziej standardowy (lokalny):

Pierwsze 4 wyniki powyższego zrzutu prezentują reklamę płatną Google AdWords rozliczaną w formie PPC - płacimy wtedy kiedy ktoś kliknie w reklamę. Pod reklamami wyświetlają się wyniki lokalne w mapie Google. Warto pamietać że wyniki w Mapach Google bezpośrednio w wynikach wyszukiwania nie są kampanią płatną. Nie ponosimy z tego tytuły żadnych kosztów. Oczywiście ilość miejsc jest ograniczona i trudność pozycjonowania w Mapach wzrosła kilkukrotnie ale pomimo tego przy dobrej optymalizacji profilu mapy i lokalizacji biznesu można skutecznie osiągnąć dobrą pozycje. Poniżej map wyświetlają się zwykłą wyniki organiczne zwane najczęściej wynikami pozycjonowania naturalnego. Najczęściej jest to 10 wyników wyszukiwania. Poniżej wyników naturalnych znajdują się znowu wyniki płatne, sponsorowana reklama płatna Google AdWords.

Widok druki (kampania produktowa)

 

Bardzo popularny widok dla zapytań związanych z konkretnym produktem. Sklepy internetowe wyświetlają reklamę konkretnego produktu. Reklama rozliczana jest w modelu PPC (płacimy w momencie kliknięcia). W większości przypadków jest to tańsza reklama niż tradycyjne wyniki sponsorowane.

Wyniki wyszukiwania często są spersonalizowane dla danego urządzenia i konta Google a także mocno uzależnione od przebywanej lokalizacji. Przykładowo jeżeli będziemy przebywać w Warszawie wpisując w Google zapytania: biuro rachunkowe to otrzymamy bardzo mocno zbliżone wyniki wyszukiwania do zapytania: biuro rachunkowe warszawa. Jest to bardzo przydatna funkcjonalność dla użytkowników.

Co ma wpływ na pozycje w wyniakch wyszukiwania?

Kolejność w jekiej Google prezentuje wyniki wyszukiwania nie jest oczywiście przypadkowa. Można śmiało powiedzieć że tysiące elementów mają wpływ na pozycje ale najważniejsze jest zapewnie kilkanaście elementów związanych z działaniami wewnętrznymi czyli optymalizacją i działaniami zewnętrznymi czyli linkowaniem. Bardzo ważna jest też popularność strony internetowej. Poniżej wymieńmy kilka elementów do każdej kategori:

1. Optymalizacja strony:

* Ilość podstron
* Ilość treści na stronie głównej i podstronie
* Unikalność treści
* Jakość treści - maksymalnie wyczerpujemy temat
* Zawartość słów kluczowych w treści
* Czym wyżej na stronie słowa kluczowe i wartościowy tekst tym lepiej
* Unikalne metadane oraz nagłówki dla strony głównej i wszystkich podstron
* Zoptymalizowane adresy URL
* Szybkość ładowania strony
* Optymalizacja kodu strony
* Zachowanie użytkownika na stronie (UX)
* Mobilna strona

2. Działania zewnętrzne:

* Zdobywanie linków do naszej strony (tysiące możliwości)
* Zdobywanie popularności naszej strony w internecie np. w social media albo forach internetowych.

Bardzo ważne jest źródło linków i ich jakość a także proporcja i rozkład anchor tekst.

Czy warto się pozycjonować?

W większośći przypadków jest to bardzo opłacalne ale wszystko zależy od ilości wyszukiwania danego słowa kluczowgo. Czym więcej osób szuka danego zapytania tym bardziej się opłaca i jest trudniej zdobyć wysoką pozycje. Ilość wyszukiwania danego zapytania można sprawdzić pod adresem: https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/ warto pamiętać aby sprawdzać i dodawać jak najwięcej słów kluczowych powiązanych z branżą. Często oazuje się że pozycjonowanie organiczne jest najbardziej wartościową reklamą ze względu na współcznynnik korzyści do ceny. Nie ma tańszej i skuteczniejszej metody generowania wartościowego ruchu.

Kto powinien pozycjonować mają stronę? Gdzie szukać pomocy w pozycjonowaniu stron?

Wiemy już że pozycjonowanie i optymalizacja stała się już koniecznością dla firm, które chą pozyskiwać nowych Klientów. Więc jak to zrobić najszybciej i najbezpieczniej. Oczywiście istnieje kilka możliwości:

1. Można zrobić to samemu.
2. Można zlecić usługę specjalistą.

Pozycjonować samemu bez doświadczenie jest bardzo ciężko. Będzie to wymagało dużej inwestycji czasowej i finansowej związanej z zakupem i uczstnictwem w kursach dotyczących pozycjonowania. Dodatkowo będzie trzeba zakupić oprogramowanie a także zainwestować w content i linki. Dodatkowo warto pamiętać że często kursy pozycjonowania nie przekazują wystarczającej ilości informacji i po takim kursie nie ma żadnych efektów. Samemu bardzo łatwo można coś popsuć i wręcz uniemożliwić pozycjonowanie. Dlatego uważamy że lepiej zlecić to specjalistą.

Autor: Michał Babiak
CEO SemStar sp z o. o.

Pasjonat Marketingu Internetowego z 13 letnim doświadczeniem. Zrealizował setki kampanii wydając kilka milionów złotych na reklamę swoich Klientów.
Przeczytaj więcej o autorze.

Komentarze: