Ile kosztuje pozycjonowanie? Jak wybrać dobrą firmę do pozycjonowania oraz czy istnieje gwarancja efektów?

Jeżeli zamierzasz korzystać z pozycjonowania a zapewne zamierzasz ponieważ jest to najbardziej wartościowa i najtańsza forma marketingu to czeka na Ciebie nie lada wyzwanie, istnieje kilka możliwości, które przedstawię poniżej:

1. Samodzielne pozycjonowanie - uczysz się sam pozycjonować, korzystasz z różnych szkoleń.

Uważam że w dzisiejszych czasach bardzo trudno jest się nauczyć pozycjonować, istnieje wiele szkoleń drogich i tanich od 500zł do 5000zł ale żadne z tych szkoleń na pewno nie sprawi że nauczysz się tego. Przedsiębiorca nie potrafi odróżnić dobrego szkolenia od złego ale nawet te najlepsze z dłuższej perspektywy nie będą wystarczające aby osiągnąć zamierzone rezultaty. Szkolenia często sprowadzają przedsiębiorcę na złą drogę od samego początku. Jakie koszty musisz ponieść na start:

  • Inwestycja w szkolenie od 500 zł netto do 5000 zł netto  jednorazowo.
  • Poświęcenie kilku miesięcy na naukę i testy oraz dalszą darmową edukację.
  • Zakup oprogramowania ok. 5000 zł netto jednorazowo.
  • Stworzenie zaplecze - kilka tysięcy złotych
  • Inwestycja w linki - często również kilka tysięcy w zależności od sytuacji strony.
  • Oprócz pozycjonowania trzeba nauczyć się optymalizacji stron i setek innych elementów. Pojawią się na pewno dodatkowo koszty i problemy.

Z mojego punkty widzenia nauka pozycjonowania dla przedsiębiorców jest zupełnie nie ekonomiczna i bardzo czasochłonna a także ryzykowna. Przedsiębiorca powinien zająć się rozwojem swojej firmy a nie nauką pozycjonowania.

2. Zatrudnienie pracownika

To może się wydawać dobrym rozwiązaniem ale z doświadczenie już wiem że jest bardzo trudne i mało prawdopodobne że trafimy na dobrą kompetentną Osobę. Często pracownika wykorzystuje niewiedzę i brak kompetencji Pracodawcy i nie ma go kto kontrolować. Często sami pracownicy dysponują małymi kompetencjami, których Pracodawca nie umie wychwycić albo mają nadmiar innych obowiązków i brak czasu na samo pozycjonowania. Oprócz Pracownika oczywiście będzie trzeba ponieść spore koszty programów, linków itd.

3. Zlecenie pozycjonowania agencji SEO / SEM

Sytuacja na Polskim rynku jest dosyć “trudna”. Przede wszystkim firmom, “specjalistą” którzy się tym zajmują brakuje kompetencji.  Firmy SEO / SEM często wykorzystują niewiedzę Klientów i tak rynek możemy podzielić następująco:

Duże korporacje mające po kilka tysięcy Klientów! Nie są w stanie utrzymać wysokiej jakości usług a nawet mówiąc szczerze nie są wstanie utrzymać koniecznego minimum. Bardzo często nie osiągają jakichkolwiek efektów! Oferta takich firm wygląda potencjalnie bardzo dobrze a sprzedawca dysponuje dużymi umiejętnościami. Po prostu dobrze się sprzedają i mają dobry biznes. Takie firmy często cechują długoterminowe umowy i stosunkowo niskie ceny. Mało wartościowe raporty i źle dobrane nic nie dające słowa kluczowe oraz zwodzenie że już niedługo wszystko się poprawi…
Studenci, mikro małe firmy z doświadczeniem po 2,3 lata. NIestety w większości przypadków nie mają wystarczających efektów. Cechuje ich głównie niska cena ale usługa daje małą wartość a kontakt często jest bardzo trudny. Dodatkowo jest to zbyt mały okres czasu aby pojąć wszystkie tajniki tym bardziej że teraz jest się bardzo trudno nauczyć profesjonalnego pozycjonowania.
Prawdziwi pasjonaci, jednoosobowe firmy albo małe agencje z minimum 10 letnim doświadczeniem i przejściem wszystkich etapów od samego początku, pracą w największych firmach, pracą dla swoich Klientów a przede wszystkim dysponujących własnymi strategiami i technologiami. Takie firmy i Osoby oczywiście jak najbardziej istnieją ale niestety jest ich najmniej a tych najlepszych specjalistów, którzy naprawdę mogą pomóc jest już skrajnie mało.

Najgorsze w tym wszystkim jest że większość przedsiębiorców nie jest wstanie odróżnić dobrej firmy od złej a także nie wie na jakie informacje ma zwrócić uwagę czy też co ma porównywać. Często składa zapytanie do kilku firm i nie wie co zrobić… Najczęściej niestety wybiera źle i dopiero po kilku próbach znajdzie kogoś kto jest wstanie pomóc.

Więc jak wybrać dobrą firmę do pozycjonowania?

Na co zwracać uwagę? Poniżej przedstawię podstawowe zasady, którymi bym się kierował jako przedsiębiorca:

  • Umowa długoterminowa - to pierwszy sygnał że może być źle. Niektóre firmy często zawierają umowy na 3 lata. Dobra umowa zawarta jest na często nieokreślony bez okresu wypowiedzenia.
  • Niska cena w stosunku do innych ofert - niestety pewnych inwestycji nie da się uniknąć. Czym niższa cena tym na pewno będzie gorzej. Jeżeli niska cena idzie z umową długoterminową to już prawie na pewno źle trafiłeś.
  • Wiele usług w jednej cenie. Oprócz pozycjonowania dostajesz jeszcze 10 innych pobocznych mało wartościowych usług.
  • Jeżeli otrzymujesz duży rabat, kupon czy też bon albo darmowe pozycjonowanie po zakupie hostingu, domeny, serwera czy sklepu internetowego. Są to najczęściej mikro usługi nie dające żadnej wartości ale sprzedawane na masową skalę.
  • Jeżeli otrzymujesz 3 pierwsze miesiące za darmo. To również zły znak.
  • Jeżeli płacisz tylko za “efekty” albo z “gwarancją” to bardzo zły znak, rozwiniemy to w dalszej części artykułu.
    Bardzo duża ilość słów kluczowych bez ustalenia priorytetów. Słowa kluczowe

Ważne jest aby zbadać następujące informacje:

  • Zapytać jaka konkretna Osoba będzie realizowała usługę? Co z tego że skorzystacie z najlepszej firmy jak usługę wykona praktykant? Osoba, która wykona usługę jest najważniejsza! Doświadczenie i umiejętności tej Osoby. O to właśnie powinniśmy zapytać i porozmawiać z taką Osobą. W większości przypadków rozmawiać z inną Osobą niż wykona usługę. Ważne jest aby mieć z pozycjonerem bezpośredni kontakt.
  • Doświadczenie, efekty, technologia i realizacje. Poprosić aby wszystko było udokumentowane. Porozmawiajcie na ten temat.
  • Zapytać o strategię, jaki mają Plan na pozycjonowanie oraz o analizę bieżącej sytuacji.

Pomimo wszystko wybór agencji SEO / SEM jest najlepszym rozwiązaniem zarówno pod względem kosztów, czasu i efektów. Dobra agencja na pewno dowiezie dobre rezultaty a już wiemy jak ją wybrać.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Oprócz tych wszystkich informacji oczywiście istotna jest Cena. Cena usługi uzależniona jest od następujących czynników:

Konkurencyjności branży, to główny parametr. Czym większa konkurencja tym większe koszty usługi.
Czy słowa kluczowe są Lokalne (miasta) czy Globalne (cała Polska). Globalne słowa kluczowe są dużo trudniejsze droższe.
Od oczekiwań Klienta, czy zależy nam tylko na pierwszej 10 wyników wyszukiwania czy na pierwszych 3 wynikach?

Jak ocenić konkurencyjność branży? Najprościej i najszybciej dla zwykłego użytkownika za pomocą CPC w Google AdWords. Czym wyższy CPC i wysoka ilość wyszukiwań tym większa cena adekwatnie do Google AdWords. Oczywiście pozycjoner wykona swoje analizy ale CPC daje już bardzo dużo informacji. Poniżej podaje średnie ceny za usługi pozycjonowania:

500zł netto / mc - proste lokalne słowa kluczowe w małych miejscowościach.
1000zł / mc - lokalne słowa kluczowe w średnich miejscowościach
2000zł / mc - lokalne słowa w dużych miastach Polski
od 2000zł / mc do 5000zł / mc - globalne słowa kluczowe.

W większości przypadków pozycjonowanie kosztuje od 500 zł netto  / mc do 5 000 zł netto / mc. Pomimo takich kosztów jest najtańszym rozwiązaniem i najtańszą formą reklamy dostępną w wyszukiwarce. O dokładnych kosztach można się dowiedzieć prosząc agencję o wycenę. Większości przypadków korzyści z dobrze wykonanej usług są dużo większe niż jej koszty więc nie powinniśmy się samych kosztów obawiać tylko zwracać uwagę na korzyści jakie otrzymamy dzięki tej usłudzę a są one bardzo duże! Bardzo dużo firm istnieje tylko dzięki pozycjonowaniu.

Co z gwarancją efektów i rozliczaniem tylko za efekt od pozycji ?

Często Klienci pytają o gwarancję efektów, ponieważ poprzednia firma wzięła pieniądze a nic się nie poprawiło. Każda profesjonalna firma nie udziela jakiejkolwiek gwarancji ani nie rozlicza się od efektów ponieważ:

  • Pozycje na każdym urządzeniu są inne: na telefonie, komputerze, tablecie.
  • Pozycje w każdej lokalizacji są inne, w każdym mieście.
  • Pozycje w ciągu dnia się zmieniają, rano może być pozycja 1 a wieczorem pozycja 4.
  • Otrzymujemy pozycje spersonalizowane do naszego zachowania w internecie i wyszukiwarce.
  • Otrzymuje pozycje spersonalizowane po zalogowaniu na konto Google.

To wszystko sprawia że praktycznie nie da się w tej chwili skutecznie monitorować i oceniać bieżących pozycji a co za tym idzie rozliczyć się od pozycji / efektu. Dodatkowo firmy nie dają gwarancji ponieważ zbyt wiele uzależnione jest od Klienta:

  • Jeżeli strona Klienta złapie wirusa
  • Jeżeli Klient nie przedłuży domeny
  • Jeżeli serwer Klienta  przestanie działać.
  • Jeżeli Klient nie wprowadzi rekomendowanych zmian.
  • Brak płatności ze strony Klienta a agencja ponosi koszty.

Dla firmy / agencji jest to zbyt duże ryzyko. Dlatego można powiedzieć że już teraz 99% firm rozlicza się abonamentowo i już w PIERWSZYM miesiącu współpracy powinno być widać pierwsze efekty. Abonament też jest jedyną formą, która może dać jakiekolwiek efekty. Jeżeli umowę mamy bez okresu wypowiedzenia to właśnie taka umowa jest formą gwarancji. Jeżeli zobaczymy że coś idzie nie tak bardzo szybko współpracę możemy zakończyć bez praktycznie zbędnych kosztów, wszystko mając pod kontrolą w każdym momencie współpracy.

Autor: Michał Babiak
CEO SemStar sp z o. o.

Pasjonat Marketingu Internetowego z 13 letnim doświadczeniem. Zrealizował setki kampanii wydając kilka milionów złotych na reklamę swoich Klientów.
Przeczytaj więcej o autorze.

Komentarze: