Co warto wiedzieć o pisaniu tekstów reklamowych? Czyli coś o Copywritingu.

utworzone przez | Wrz 25, 2009 | Bez kategorii | 0 komentarzy

Rzadko poruszamy tutaj bezpośrednio temat Copywritingu. Jednak współcześnie jest on jak najbardziej na czasie! Każda osoba, która choćby w najmniejszym stopniu specjalizuje się w reklamie w wyszukiwarkach, powinna być przynajmniej w małym stopniu zainteresowana tym tematem, gdyż istotne jest aby takie osoby znały przynajmniej najważniejsze elementy Copywritingu.
[signinlocker]
Jest on bowiem sztuką pisania efektywnych, nakierowanych na sprzedaż i promocję produktów tekstów reklamowych. Wiedza ta przyda się każdemu z tej branży, gdyż pomoże przy tworzeniu ciekawych tytułów dla linków, pisaniu dobrych tekstów reklamowych linków sponsorowanych jak również optymalizacji stron docelowych reklamy. Właśnie dlatego, napiszemy dziś kilka kwestii związanych właśnie z tym tematem-będą to podstawy, które każdy z nas powinien wiedzieć!

Formuła BFD przydaje się podczas przygotowywania efektywnych tekstów reklamowych. Właśnie ją powinno się brać pod uwagę podczas tworzenia tekstów. Ta formuła oznacza: beliefs (poglądy), feelings (uczucia), desires (pragnienia). Poglądy czyli to w co wierzy potencjalny klient. Uczucia czyli to jakie ma w stosunku do produktu uczucia, jakie emocje mu towarzyszą, czy są to osoby pewne siebie, czy raczej takie które nie lubią podejmować szybkich decyzji. I pragnienia-to czego chce docelowy klient, czego oczekuje, jakie ma cele.

Copywriter na pewno poleci również opisywać mniej cech produktu, a więcej korzyści związanych z tymi cechami podczas prezentacji danego produktu czy usługi. Dlaczego? Do każdego lepiej trafia przekaz związany z korzyściami jakie może osiągnąć-tak już działa nasza świadomość.

Oferta musi być również unikalna. Nie zapominają o tym copywriterzy. Unikalna wartość oferty jest przecież równa unikalnej wartości sprzedaży. Ważna jest przewaga konkurencyjna-zaproponujmy coś, czego nie jest w stanie zaproponować. Taka przewaga ma ogromne znaczenie z punktu widzenia potencjalnego klienta. Podczas przygotowania tekstu najpierw zapisz sobie wszystkie korzyści związane z produktem i całą ofertą, następnie wybierz najważniejsze z nich (te które naprawdę są unikalne dla klienta), odwołuj się często do głównej korzyści poczynając już od samego początku tekstu, kolejne korzyści poruszaj według rankingu ich stopnia znaczenia.

Istotną rolę odgrywa również długość tekstu reklamowanego. Znacie skądś to, że użytkownicy nie lubią czytać długich tekstów? Podczas rozważaniu długości tekstu należy więc wziąć pod uwagę emocje związane z ofertą oraz zaangażowanie z nią związane.

Podczas poruszania tego tematu należy również wspomnieć o socjotechnice i psychologicznej sferze decyzji zakupowych. O co tu chodzi? Ludzie kupują często nie biorąc pod uwagę logiki. Zazwyczaj popełniają oni zakupy emocjonalnie, a później próbują je sami przed sobą wytłumaczyć w sposób racjonalny-niektórym się udaje, innym nie. Podczas tworzenia tekstu pamiętajmy, że ludzie lubią mieć powód dla którego coś kupują. Jakie powody możemy więc dostarczyć potencjalnym klientom? Pilność oferty (gdyż jest ona ważna jeszcze tylko pięć dni!), odwołanie się do decyzji innych (bo już 89 osób kupiło ten produkt), przewaga konkurencyjna (darmowa przesyłka, produkt tańszy o 20,00 PLN, a tej samej jakości), ekskluzywność oferty (tylko wybrani mogą z niej skorzystać). Racjonalne? Niekoniecznie, ale skuteczne! 🙂 Inną techniką socjotechniczną jest zmiana odbioru danego przekazu poprzez odniesienie go do innego przekazu czyli wykorzystanie techniki kontrastu, np. przedstawienie książki z copywritingu za 49,99 PLN, z której dowiemy się więcej niż na kursie z tej dziedziny, który kosztuje 3 500, 00 PLN. Kolejny powód to domniemanie. Na czym polega? Spotkałeś się kiedyś z sytuacją wejścia do sklepu odzieżowego i pytania: na jaką okazję ubrałbyś/abyś te buty?! Nasz mózg działa w ten sposób, że w momencie powstania pytania natychmiast stara się znaleźć na nie odpowiedź. W tej sytuacji w wielu przypadkach, ludzie próbując sobie nieświadomie odpowiedzieć na te pytania, podświadomie przyjmują założenie, że będą mieli tę buty i potrzebują ich, pragną ich. Technika ta często jest stosowana przy przedstawianiu potencjalnym klientów korzyści oferty (niestety niektórzy tworzą z tego nieetyczne i oszukańcze oferty).

Jeśli pracujesz w tej branży lub branżach powiązanych z copywirtingiem to ten artykuł był właśnie dla Ciebie. Może podzielisz się z nami radami i spostrzeżeniami w tym temacie? A może jesteś początkującym copywriterem? Jeśli tak-mamy nadzieję, że ten post okazał się dla Ciebie pomocny i życzymy powodzenia!
[/signinlocker]

fota2Autor: Michał Babiak
CEO SemStar sp. z o. o.

Moją misją jest zwiększenie poziomu świadomości przedsiębiorców dotyczącą marketingu internetowego oraz wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką tak aby mogli czerpać nieustanne korzyści finansowe oraz rozwojowe z dobra internetu, odróżniając tym samym błędne informacje i usługi, które uniemożliwiają rozwój i osiągnięcie sukcesu.

Internet jest bardzo zaśmiecony, uważam że aktualne informacje dostępne w sieci, szkoleniach, książkach, prasie oraz przekazywane przez agencje reklamowe manipulują branżą, dostarczają potencjalnie wartościowe informacje oraz usługi ale tak naprawdę sprowadzają przedsiębiorców na złą drogę, wykorzystując ich niewiedzę. Narażają tym samym na duże koszty, błędne doświadczenia, utratę klientów a nawet zamknięcie firmy.

Głównym celem moich działań, jest pomoc i wsparcie udzielone jak największej ilości przedsiębiorstw i osób, które prowadzą swoje działania w internecie albo mają dopiero w planach rozwój swojej firmy i zarabianie pieniędzy w sieci. Tym samym podnieś poziom życia dzięki zdobytej wiedzy i korzyści finansowych wygenerowanych przez świadczone usługi.

Pomogłem już setką przedsiębiorstw, realizując i nadzorując setki kampanii. Wykorzystuje do tego swoją wiedzę i doświadczenie zdobywane w czasie 11 letniej praktyki zawodowej. Zrealizowałem kampanie z wydanym budżetem przekraczającym kilka milionów złotych. Pracowałem jako główny specjalista od marketingu w największych korporacjach oraz agencjach reklamowych w Polsce i Europie osiągając spektakularne sukcesy o, których można przeczytać w internecie oraz w zakładce doświadczenie.

Cieszę się z każdego sukcesu i radości swoich Klientów oraz Osób czerpiących wiedzę z moich materiałów. Ich zadowolenie nieustannie motywuje mnie do dalszego rozwoju i pracy. Głównie kieruje się wartościami takimi jak dobro, prawda i zaufanie.

Archiwa